Internationale Konferenz
«Building a Museum for Next Generations»
hat am 8. Mai 2018 im
Vortragssaal des Museum für Gestaltung, Zürich stattgefunden
Die Welt, in der wir leben, verändert sich in einem schwindelerregenden Tempo. Die Digitalisierung verändert unseren Zugriff auf die Realtiät, tradierte Strukturen geraten durcheinander.
Noch ist vieles möglich, wir können die neue Welt noch gestalten, haben es in der Hand. Werden wir das Umfeld, in dem künftige Generationen leben werden, als eine demokratische, inklusive, gerechte Welt gestalten? Werden darin alle freien Zugang zum Wissen, zur Schönheit, zur Kultur haben? Schon jetzt zeichnet sich ab, dass im Prozess der Zukunftsgestaltung der Kunst und den Kunstmuseen eine wichtige gesellschaftliche Rolle zukommen wird.
«Das Museum als Institution bringt für die gesellschaftliche Auseinandersetzung die ideale Erbmasse mit. Das hat mit seiner Geschichte als Kind der Aufklärung zu tun. Seit dieser Zeit ist das Museum ein öffentlicher Ort, an dem am Beispiel der Kunst Vielfalt erlebt und diskutiert werden kann.
Solche Orte sind wichtig – und sie sind keineswegs selbstverständlich.»
Doch die Teilhabe an der Kunst und an der von der Museen bereitgestellten Infrastruktur kommt nicht von selbst. Deshalb lud am 8. Mai 2018 das Kunstforum Zürich gemäss seinem Auftrag Menschen nach Zürich ein, die bereits jetzt einen Einblick in die Zukunft geben konnten. Menschen, die leidenschaftlich um die Partizipation des Publikums kämpfen, die hinter die Schlagworte der Kulturpolitik schauen können oder die an der Entwicklung allerneuster Museums-Technologien beteiligt sind.
Kulturwissenschafter Wolfgang Ullrich sprach zum Thema «Museen und Social Media». In seinem ganz und gar nicht kulturpessimistisch gestimmten Vortrag beschrieb er die Beliebtheit des Kunstsujets auf Instagram, Facebook & Co als ein zukunftsweisendes Phänomen. «Die Bilder geraten in Bewegung», stellte Ullrich fest und wies darauf hin, dass sich damit die Bedeutung des Originals ändert. Im Kampf ums Publikum machen die Museen bereitwillig bei der Selfie-Mania mit und bieten Apps an, die jedes Bild in «einen Klee» verwandeln. Wir stehen, analysierte Ullrich, am Anfang eines Prozesses, der unsere Vorstellung von Kunst noch viel stärker verändern wird als bisher geschehen ist. Und er schloss nicht aus, dass in der Zukunft ein Museum ohne jegliches digitale Rauschen ein seltenes Vergnügen für priviliegierte Ästheten werden könnte.
Schweizer Künstlerin Pipilotti Rist hat gerade mit ihrer Ausstellung, die zuletzt «Sip My Ocean» hiess, ein grosses Publikum in Zürich, New York und Sydney begeistert. Sie hat von Anbeginn moderne Technologien in ihre Kunst integriert und ist heute eine der bekanntesten Künstlerinnen der Gegenwart. Ihre Installationen sind ebenso komplex wie direkt und zeigen, dass zeitgenössische Kunst und ein breites Publikum durchaus zusammengehen können. Im Gespräch mit der Kulturjournalistin Ewa Hess beleuchtet Rist ihr Verhältnis zum Publikum und gibt Einblicke in ihre künstlerische Praxis. Museologin Sarah Kenderdine, zeigt, wie eine zeitgemässe, spektakuläre Visualisierungspraxis im Verbund mit «data sculpting» Erlebnisräume in den Museen schaffen kann. Neue Technologien erlauben eine sinnlich erfahrbare Teilhabe des Publikums an Kunst und Kultur. Muss im Zusammenhang damit unsere Auffassung von Aura, Authentizität und Autorschaft neu definiert werden? Der Museumsmann Pedro Gadanho, Direktor des neuen interdisziplinären Museum MAAT in Lissabon, spricht über Museen, die auf ihre Umgebung die Rolle eines Sozialaktivators ausüben können. Bekanntestes Beispiel ist Guggenheim Bilbao – Gadanhos Erfahrungen aus Lissabon und New York (wo er zuvor am MoMA Architektur kuratierte) zeigen, dass das Thema in der Zukunft eine noch wichtigere Rolle spielen wird.
Im Panel «Networking für Kunst und Lebensqualität» diskutieren Martin Sturzenegger, Direktor Zürich Tourismus, Anton Aschwanden, Google Switzerland, Elena DelCarlo, Museum Rietberg und Marta Kwiatkowski Schenk, Gottlieb Duttweiler Institute, über die Funktion von Kunst und Kultur bei der Stärkung des Zusammenhalts, lokal und global. Die Diskussion wird moderiert von Eva Wannenmacher (Kulturplatz, SRF).
Den Tag beschliesst eine Podiumsdiskussion zur Architektur, in der weltweit renommierte Museumsarchitekten Einblicke in ihre Planungs- und Baupraxis bieten. Die Teilnehmer sind: die Schweizer Architektin Annette Gigon (Gigon/Guyer, Kirchner Museum in Davos, Prime Tower), der Architekt der Zürcher Kunsthaus-Erweiterung Sir David Chipperfield und der britische, ebenfalls in Zürich tätige Architekt Adam Caruso (Caruso St John). Die Moderation übernehmen die Kuratoren Fredi Fischli und Niels Olsen (Leiter gta Ausstellungen, ETH Zürich). Diese Paneldiskussion um 18.00 Uhr ist auch ohne Konferenzteilnahme zugänglich (Eintritt Fr. 20.-).
Keynote Speakers
Sarah Kenderdine
EPFL Lausanne
Professor Sarah Kenderdine researches at the forefront of interactive and immersive experiences for galleries, libraries, archives and museums. In widely exhibited installation works she has amalgamated cultural heritage with new media art practice, especially in the realms of interactive cinema, augmented reality and embodied narrative. She is considered a pioneer in the field of digital heritage, digital museology, digital humanities and data visualisation and is a regular keynote speaker at related forums internationally. In 2017, Sarah was appointed Professor of Digital Museology at the école polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL). She is also the Director and lead curator of EPFL’s new art/science initiative, inaugurated in 2016 as ArtLab.
Pipilotti Rist
Künstlerin
Swiss artist Pipilotti Rist has just delighted vast audiences in Sydney, New York and Zurich with her travelling exhibition. From the beginning of her artistic activity, she has integrated modern technologies into her art. Today, as one of the best-known and most admired contemporary artists, she still experiments on the forefront of technological innovation. Her installations are as complex as they are direct and a proof of contemporary art’s, and a broad public’s, often contested compatibility.The conversation between Pipilotti Rist and the art critic Ewa Hess will offer insights into Rist’s artistic practice and its development over the years. The relationship of contemporary art to its audience is examined from the artist’s perspective.
Wolfgang Ullrich
Kulturforscher
German cultural scientist Wolfgang Ullrich studied philosophy and art history and received his doctorate in 1994, was a lecturer at the Academy of Fine Arts in Munich and, since then, has held guest professorships at the Hochschule für bildende Künste in Hamburg and the Hochschule für Gestaltung, Karlsruhe. He has held numerous teaching positions in Germany, Austria and Switzerland. Since 2006 he has been Professor of Art Studies and Media Theory at the Hochschule für Gestaltung Karlsruhe, since 2014 Vice Rector for Research. Since 2015 he has been a freelance author in Leipzig and Munich. In his writings he deals with the history and criticism of the concept of art, with questions of pictorial sociology and consumer theory.
Pedro Gadanho
Direktor MAAT
Pedro Gadanho is an architect, a curator, and a writer. He is the Director of MAAT, the new interdisciplinary Museum of Art, Architecture and Technology, in Lisbon. Previously he was curator of contemporary architecture at the Museum of Modern Art, New York, where he coordinated the Young Architects Program, and curated exhibitions such as 9+1 Ways of Being Political, Uneven Growth, and A Japanese Constellation. He has edited the BEYOND bookazine, the Shrapnel Contemporary blog, and contributes regularly to international publications. Gadanho holds an MA in art and architecture, and is a PhD in architecture and mass media. He wrote Arquitetura em Público, a recipient of the FAD Prize for Thought and Criticism in 2012.
Panel on Architecture
David Chipperfield
DCArchitects
Since the company was founded in 1985, David Chipperfield’s office has developed an extensive international body of work. The portfolio of museums and galleries includes projects ranging from private collections such as the Museo Jumex in Mexico City to public institutions such as the revitalized Neues Museum in Berlin. The new building of the Kunsthaus Zürich – already very visible in the city – is only one of Chipperfield’s current projects. The Nobel Centre in Stockholm is another one, the restoration of the New National Gallery in Berlin and many others belong to it. David Chipperfield has received more than 100 international awards, in 2013 the Praemium Imperiale of the Japan Art Association.
Annette Gigon
Gigon / Guyer Architekten
Swiss architect Annette Gigon founded the architectural office Gigon/Guyer together with Mike Guyer in Zurich in 1989. Already with its first building, the Kirchner Museum in Davos, the office achieved a high degree of recognition in 1992. Further museum projects followed, including the extension of the Kunstmuseum Winterthur and the Kunstmuseum Appenzell. Other buildings include the Prime Tower in Zurich. Gigon/Guyer has received numerous awards for the work. They also hold a full professorship in architecture and construction at ETH Zurich.
Adam Caruso
Caruso St John Architects
Since its foundation in 1990, Caruso St John has been pursuing an architecture that is rooted in place. Their work is enriched by an ongoing dialogue with the European city and with history – that of architecture, art, and culture. Following the practice’s rise to prominence with the winning of the international competition for the New Art Gallery Walsall, its engagement with the art world has been notable for the creation of museum and gallery environments that enjoy the confidence of artists. The practice has also assembled a portfolio of projects that intervene in a city’s urban fabric at the scale of an urban quarter.
Fredi Fischli Niels Olsen
GTA Exhibitions
Fredi Fischli and Niels Olsen lead the exhibitions department at the Institute for History and Theory of Architecture (gta) at the Department of Architecture at ETH Zurich. Together they have curated numerous international exhibitions on architecture and art. This summer they are curating the opening exhibition of the new Swiss Institute in New York and in a partnership between gta exhibitions and the LUMA Foundation, they regularly curate exhibitions in Westbau, in the Löwenbräukunst Zurich. They were scholarship holders of *Curator of the Gebert Foundation for Culture and received the Bonaldi Art Prize for young curators of the GAMeC Museum in Bergamo.
Agenda
(changes may occur)
11 a.m.
Introductions
Kunstforum Zurich
Christian Brändle, Director Museum für Gestaltung Zurich
11.30 a.m.
The Mobilization of the Works. Museums and Social Media.
Lecture by Wolfgang Ullrich, cultural scientist, Leipzig
12 a.m.
Museum in the Age of Experience
Lecture by Sarah Kenderdine, Professor for Experimental Museology, EPFL Lausanne
12.45 p.m.
Panel with the speakers
Animated by Ewa Hess
1.15 p.m.
Lunchbreak
2.30 p.m
Contemporary Art in Dialogue with its Audience
Artist Pipilotti Rist in conversation with Ewa Hess
3.15 p.m.
Museum as Social Activator and Agitator
Lecture by Pedro Gadanho, Director MAAT Lisbon
4 p.m.
Panel Networking for Art and Quality of Life
Anton Aschwanden, Head Public Policy Google Switzerland
Elena DelCarlo, Head Marketing and Public Relations Museum Rietberg, Zurich
Marta Kwiatkowski Schenk, Deputy Head Think Tank GDI, Rueschlikon
Martin Sturzenegger, Director Zurich Tourism
Animated by Eva Wannenmacher (Kulturplatz, SRF)
5 p.m.
Break, drinks
6 p.m.
Architectural Panel «Building a Museum for Next Generations»
Adam Caruso, Caruso St John Architects
Sir David Chipperfield, David Chipperfield Architects
Annette Gigon, Gigon/Guyer Architekten
Animated by Fredi Fischli und Niels Olsen
(Heads of gta exhibitions, ETH Zurich)
Die neue grosse Halle des Museums für Gestaltung an der Ausstellungsstrasse in Zürich. Die Konferenz am 8. Mai findet im Museum für Gestaltung statt.